- Your history
-
Stories
- Verkeersoplossing begint aan onze grenzen
- Vakantieliteratuur
- US Energy Strategy doubts
- Update valuation non-financials
- Union Wallonne des Entreprises
- The world-wide famine for jobs... (update)
- The surprising truth about what motivates us
- "The ring of fire"
- The "Power Elite" becomes worried
- The OECD puts the EU-stresstests in the wastebin
- The last bluefin tuna
- The global famine for jobs... - update 2
- The global famine for jobs
Verspillingsnormen
De Belgische begroting heeft eentekort van 5,4%van het bbp. Om de vergrijzing betaalbaar te maken zou België al jarenoverschottenmoeten realiseren. Dit had ons land ook beloofd jaren geleden. Vandaag is de norm verlaagd, en wordt een tekort van 3% al een hele prestatie genoemd.
Eenlangetermijnvisieop de begroting is echter nodig om te zorgen dat de vele beloften uit het verleden geen strop worden voor deeconomie(de hoge loonkosten worden voor het grootste stuk veroorzaakt door de sociale bijdragen voor beloften voor de inactieven), desociale zekerheidzelf (de noodzakelijke zorgen moeten kunnen worden betaald) en in het bijzonder depensioenen(een deel van de bevolking heeft telagepensioenen, een ander deel heel heeftwelvaartsvastehogepensioenen...).
Bezuinigen staat niet prominent vooraan in het politieke woordenboek. Maar er zijn technieken diedisciplinerendwerken:
-
Strenge begrotingen maken - ambitieus in het beperken van de uitgaven en doelmatig innen van de inkomsten
-
Benchmarken met de beste in vergelijkbare landen
-
Zero-budget: een nulgroei toelaten
Op dit moment zie je echter een aantal mechanismen die net uitgaven laten ontsporen. Ik neemdrie voorbeelden:
1. De norm dat we als land minimaal 0,7% van ons bbp inontwikkelingshulpmoeten steken
2. De norm dat we 3% van ons bbp inOnderzoek & Ontwikkelingmoeten investeren
3. De fameuze 4,5% uitgavennorm voor deSociale Zekerheid(in reële termen, dus boven de inflatie !)
Let op dat alledrie deze posten (O&O, ontwikkelingshulp en sociale zekerheid) een soort ongeremde steun krijgen. Je kan niet tegen ontwikkelingshulp zijn, niet ? R&D: hoe meer hoe beter, niet ? Sociale zekerheid: wie is er tegen ? Het is dus erg moeilijk om dit soort uitgaven een rem te zetten er is een natuurlijke druk om zoveel mogelijk te geven.
Maar dit soort uitgavennormen zorgen niet voordoelmatigheid. Al jaren weten we dat de uitgaven van ontwikkelingssamenwerking verspild worden. Dat er veel verborgen agenda's spelen in die uitgaven, en dat er weinig efficiëntie is geweest. De ontwikkelingsbudgetten hebben er niet voor gezorgd dat er wezenlijke vooruitgang is gebeurd in bepaalde regio's. Dat hebben kleinschalige initiatieven, die veel minder geld kosten, veel meer effect gehad. Fair Trade bijvoorbeeld. Het bouwen van waterputten, SOS Kinderdorpen en andere Médecins Sans Frontières. De NGO's, niettegenstaande hoge administratieve kosten, hebben een betere doelmatigheid gehad dan de nationale overheden wat betreft ontwikkelingssamenwerking.
Ook de doelmatigheid en efficiëntie van de R&D uitgaven van de overheid wordt niet aangemoedigd met lineaire normen of uitgavendoelstellingen. We moeten integendeel veel meer normen hebben diemeten of het geld goed wordt besteed.
Het mag geen doel zijn om minimaal of zoveel mogelijk uit te geven, maar wel om zo efficiënt mogelijk eenoptimaaldoel te bereiken. In drie heel verschillende en nobele doelstellingen zoals gezondheidszorg, R&D en ontwikkelingssamenwerking wordt vandaag geen doelmatigheid bereikt, wel verspilling.
De huidigeuitgavennorm in de Sociale Zekerheidzal bijvoorbeeld zorgen voor een exponentiële groei van de uitgaven, op een moment dat de economie stagneert.
-
Dezegroeinorm(4,5% in reële termen) werd opgesteld op een moment dat men dacht de economie 2-2,5% in reële termen zou groeien
-
Het bbp is in de afgelopen tien jaar met 1,3% gestegen
, veel minder dan de verwachte 2,25%
-
Voor de volgende tien jaar
mag een gelijkaardige lage groei worden vooropgesteld. De deleveraging, de demografie edm. zetten druk op onze economische groei.
De oorspronkelijke uitgavennorm van 4,5% was met andere woorden al gebaseerd opfoute economische groeiassumpties. Daardoor groeide de SZ-uitgaven meer dan drie keer sneller dan de economie.
Maar vandaag is een groei van de SZ-uitgaven van 2,5% in reële termen zelfs nog altijd veel te veel. We zouden erin moeten slagen om de SZ-uitgaven binnen de perken van de economische draagkracht te houden, met andere woorden de groei van het bbp.
Wat we nu doen, is alle productiviteitswinsten die door de actieve bevolking wordt gerealiseerd, doorschuiven naar de inactieve bevolking. Dat is niet alleen onhoudbaar, maar ook erg demotiverend voor de jonge generatie. Maar zelfs dat volstaat niet, en dus zadelen we de volgende generatie op met schulden , die bovenop de betaling van hun eigen toekomstige pensioenen zullen komen.
Deze excessieve SZ-groeinorm is een echteverspillingsnorm. Het zet niet aan tot zuinigheid,maar tot verspilling. Zo lezen we vandaag:
Bijna vier op de tien artsenspecialisten zeggen dat de directie van het ziekenhuis waarin ze werken hen in zekere mate aanspoort om prestaties te leveren die medisch niet noodzakelijk zijn en dus enkel nodig zijn voor de rendabiliteit van de instelling. Voor al Franstalige artsen melden dit. Dat schrijft het vakblad de Specialisten/les Spécialistes op basis van een schriftelijke enquête bij bijna 1.?400 artsen-specialisten. (Bron: De Tijd)
Het toont aan dat een te hoge groei niets met duurzame solidariteit heeft te maken, maar wel met het creëren van een onhoudbaar uitgavensysteem, waar verspilling de bovenhand krijgt. Discipline in de uitgaven zal ook efficiëntie aanmoedigen, rationelere investeringen in high tech, fair gebruik en geen overconsumptie van medische technieken.
De illusie dat er geld genoeg is om te verspillen moet worden gestopt. Het geld is op, we moeten zorgen dat we kunnen toekomen voor de noden, en zeker voor de steun van de bevolking die er het minst goed voorstaat. Dat is pas echte solidariteit.
58 Comments
-
Thijs
On 1 Jun, 2010
Zaten er maar wat meer economen in de politiek. Ik hoop dat de politiekers toch wakker schieten en zoals open vld en cd&v met besparingsplannen gaan afkomen. Zodat uit deze soort concurrentie nog beter besparingsplannen komen !
Ik vraag me soms af of politiekers een basis opleiding economie gehad hebben...-
johan
On 1 Jun, 2010
Ik sta er verstomd van dat sommigen de besparingsplannen van de Cd&V aanhalen. Ze hebben inderdaad een plan voorgesteld, maar komen er al stapsgewijs op terug. Dit weekend nog zaten Yves Leterme en Vande Lanotte al bijna een regering te maken. Als het van CD&V afhangt, zal alles bij het oude blijven. Hier en daar bedrijven, zelfstandigen en werkende mensen uitpersen. En maar geld geven aan de niet-actieven. Ik stel voor dat men iedereen een hangmat geeft, want in Belgie wordt je betaald om daarin te liggen en te blijven liggen.
-
Bart
On 1 Jun, 2010
Ok, het staat dan wel niet goed maar het ligt gemakkelijk ;-)
-
Steven
On 1 Jun, 2010
Helemaal niet akkoord! VLD besparingsplannen zijn niet eens correct! Ten tweede, zeggen dat je 22 miljard gaat besparen, en meteen al 60% van de deelstaten gaat halen, is niet echt besparen... dat is diefstal! Misschien kan N-VA morgen aankondigen dat er 100 miljard zal worden bespaard, en dat Nederland, Luxemburg en Zimbabwe dat voor ons zullen doen sé! Dàt zou nog eens wat zijn, pas op dienen Bracke is zot genoeg...
Ik wil nu ook niet zeggen dat het niet goed is van VLD om op zijn minst na te denken over wat er moet gebeuren, maar waarom altijd dat chagrijnige en nijdige?? Drie jaar lang hebben ze actief tegengewerkt, gevolg? Straks zitten we weer met de socialisten opgescheept! Het is gemakkelijk om te weten waar je tegen strijd, moeilijker is het om in te schatten wat er in de plaats zal komen. Voor mij is het duidelijk, ik heb nog liever dat Bert Anciaux premier wordt, dan nog eens Paars dàt is, volkomen onwil tot hervormen.
-
-
Steven
On 1 Jun, 2010
Euhm, ja... Maar het punt is, je moet niet alleen weten wat er moet gedaan worden om de problemen op te lossen, je moet steun zoeken voor je hervormingspakket. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom m. Noels zich politiek neutraal houdt. Je plan mag dan nog goed zijn, eens je een politieke stempel hebt, luistert al meer dan de helft totaal niet. Economen als m. Noels zijn veel waardevoller vanuit hun rol als onafhankelijk adviseur/opiniemaker, naar die mensen wordt veel meer geluisterd
-
-
Ara
On 1 Jun, 2010
Knappe analyse met praktische oplossingen.
De regelmatige opduikende transfers (met enorme uiteenlopende cijfers), zijn die nu eindelijk ook eens niet te analyseren op hun correctheid en efficiëntie? -
Sven Jacobs
On 1 Jun, 2010
Heldere analyse Geert, altijd een plezier om jouw teksten te lezen.
De financiering van ziekenhuizen moet dringend worden herzien. Ontvetten is de boodschap -
andere jan
On 1 Jun, 2010
Beste
Om niet alleen gelijk te hebben, maar ook gelijk te krijgen, zou een extra grafiekje met de evolutie van de nodige lasten per werkende om alle groeinormen te kunnen betalen nuttig zijn.
andere jan-
Geert
On 1 Jun, 2010
Andere Jan: kan je even verduidelijken wat ik moet berekenen ?
-
andere jan
On 1 Jun, 2010
Beste
Y as hoeveel een gemiddelde werkende bijdraagt (in euro's ), X-as is de tijd as (10 jaar in de toekomst?)
andere jan
ps in de veronderstelling dat de verhouding van staatsinkomsten uit "mensen" en "bedrijven" gelijk blijft en dat de economie groeit zoals de laatste 10 jaar het geval was.
ps misschien een grafiekje per loonklasse ?
ps En om het grof te maken een grafiek met de Nederlandse situatie, en het verschuil tussen beide ;-)))
-
-
-
Jan
On 1 Jun, 2010
Leuke analyse, toch ivm het beter meten van die efficiëntie bij Onderzoek en Ontwikkeling.
Ben je niet bang dat eender welke aankondiging tot besparingen (of zelfs een verhoging van prestatiedruk) op de door ons duur gekweekte wetenschappers niet kan leiden tot een pervers effect, met name een extra vlucht naar grote Amerikaanse labo's (die nu al zoveel van onze academici drainen)?-
Geert
On 1 Jun, 2010
@Jan: met minder meer doen is de boodschap voor de volgende 10 jaar.
Het draait niet om meer geld in te spuiten, maar om telkens goed te mikken, en geen verspilling te creëren.
Het gaat niet om blind bezuinigen, wel om zuinig zijn.-
Nacht Und Nebel
On 1 Jun, 2010
Geert,
Er zal geen cent in de uitgaven van de sociale zekerheid bespaard worden.Daarvoor zijn de drukkingsgroepen zoals de vakbonden en de vele politieke kruiwagens veel te groot.U raakt hiermee ook aan de oneigenlijke transferts .
U heeft 100 procent gelijk maar u zal nooit uw gelijk krijgen,aan dit heilige huisje zal niet geraakt worden..
Ik ben het echter volledig eens met uw analyse.
Wat er wel zal komen is de waalse eis op een vermogenbelasting.De waalse politici beweren dat een aandeelhouder niets betaald.En ik die dacht dat een aandeelhouder mede-eigenaar was van een bedrijf.Betaald het bedrijf dan geen 37 procent lasten,is er niet zoiets als de RV op het dividend van 25 procent en is er al geen beurstaks?
Door deze aktie worden opnieuw de burgers belast die aan pensioen sparen deden?Opnieuw wil men de burger plunderen
-
-
-
Tsvetanov
On 1 Jun, 2010
Met groeinormen vraag je om problemen. Ik vraag me trouwens af wat het verband is tussen economische groei en het budget voor gezondheidszorg. Er moeten toch intelligentere vormen bestaan om het budget van de SZ te bepalen (het aantal verzekerden, hun leeftijd, geslacht, ...)
Moeten we dat niet bekijken door de ogen van een verzekeraar? Iedereen betaalt premies in de vorm van sociale bijdragen voor een bepaalde dekking. Die dekking staat op dit moment duidelijk niet in verhouding tot de betaalde premies. Aangezien er ongeveer 14% (was toch zoiets dacht ik) van de BTW naar de SZ gaat + nog een stuk van ergens anders (weet nu niet meer precies van waar). Dan kan je maar enkele dingen doen: de premies verhogen, de dekking verlagen of de ingediende claims strenger beoordelen.
Hoewel ik niet gehinderd ben door enige medische kennis, moet er hoedanook (zoals geert terecht opmerkt) aan benchmarking gedaan worden en bestaan er ongetwijfeld standaardkosten voor bepaalde behandelingen. Je zou die kunnen gaan vergelijken tussen verschillende ziekenhuizen maar ook met andere landen met een vergelijkbare gezondheidstoestand.
Als ik deze morgen hoor op de ochtend dat er in België 3 keer meer ct-scans gebeuren dan in Nederland, dan lijkt het me logisch dat we eerst eens de claims beginnen bekijken voor we morrelen aan de premies of de dekking.
Persoonlijk noem ik mijn tandarts "de fotograaf" omdat hij bij ieder bezoek een diagnostische foto maakt om dan te concluderen dat mijn tanden even perfect in orde zijn als de voorbije 10 jaar.
Enfin, met een klassieke oefening in kostenbeheersing kan je dat soort onnozelheden er uit halen, maar ik twijfel eraan of dat wel zal lukken in een niet-geprivatiseerde wereld. Kostenbeheersing is nogal vrijblijvend als je met een ander zijn geld werkt.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het administratief apparaat achter gans de SZ? Ik vermoed dat daar ook wat valt te rapen, bestaan er daar cijfers over?-
Nacht Und Nebel
On 1 Jun, 2010
Indien we de ziekenhuiscorruptie nader bekijken dan blijkt dat 1 op 4 vlaamse artsen klagen en dat 1 op 2 franstalige artsen klagen dat ze onder druk gezet worden door hun ziekenhuisdirectie.Ik val van de ene verbazing in de andere de rekeninghuisfactuur in brusselse en waalse ziekenhuizen is ook voor de patient veel hoger dan de vlaamse.Rekent de waalse en brusselse directie naast de personeelkosten ook hun persoonlijke kosten aan?.Word er in de brusselse directie mess Petrus of Cheval Blanc geschonken?
-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
Verband groei en gezondheidszorg....positief in ontwikkelingslanden (malaria, rivierblindheid...), maar voor mij is dit eerder "geniewerk" (rioleringen, zuiver water aanvoeren..) dan geneeskunde. Eens dat niveau voorbij wordt het verband flou.
Ijken/calibreren/... allemaal al gebeurd die oefeningen. Zelfs de nomenclatuur der tandartsen was ooit op iets activity-based-accounting-achtig gebaseerd.... héééél lang geleden. Als je aan de huidige technologie de rekening maakt, zet de nomenclatuur eerder aan tanden te trekken dan ze te conserveren. Ziekenuizen hebben een soort forfaits "DRGs"... DRG-creep is echter een gekend fenomeen... Het domste dat ik ooit gezien heb rond DRGs, zijn de pseudo-DRGs in België... referentiebedragen met maximum van gemiddelekost + 21%... gevold: de variantie valt plat en gemiddelde kost stijgt...
Ik kan u heelder avonden onderhouden over heroïsche technocratische hoogstandjes id gezondheidszorg, maar eigenlijk denk ik dat het probleem ook bij de "menschen" zit. Als je wijst op de zinloosheid van 50 jaar peperdure kankerbestrijding en je hebt de nodige cijfers, wenkt de brandstapel... te veel taboes.
Mijn voorkeur gaat uit naar de NHS van de jaren 80... goed genoeg, alleen in de cardio hebben ze ooit eens wachtlijsten gehad voor chirurgie waar tijd wél een verschil maakte. Voor de rest was dat degelijke geneeskunde, maar Labour heeft er zakken geld over gekiepert en iedereen is daar nu consultant of in eeuwige bijscholing....
Eppur si muove
-
StefanD
On 2 Jun, 2010
Ivm met het administratief apparaat achter de sz: Justaert van de CM zei dat hij het wel met een norm van 3,5 ipv 4,5% kan doen. Dan vraag ik mij af, als de baas al zegt dat dit kan, zonder verpinken, waar zijn die mio euro's belastinggeld naartoe?
-
-
Ara
On 1 Jun, 2010
Wil toch nog een stok in het begrotingshok (of tekort) gooien: mij is het nog altijd niet duidelijk waarom de pensioenen wel door de staatsinstellingen betaald kunnen worden en andere vergoedingen niet (werkloosheidsuitkeringen, terugbetaling ziekenkosten, …..).
Is dit geen dubbele administratie met dubbel personeel? -
Nacht Und Nebel
On 1 Jun, 2010
Ik moet de link niet openen wat er te lezen valt.WE GAAN HET GELD HALEN WAAR HET ZIT.nl bij de burger.Maar dat vergeet de SPA te zeggen tegen haar kiezers.De SPA gaat weer eens de kleine werkman plunderen en uitpersen .
Vermogenbelastingen op woningen en pensioen sparen en het beetje spaargeld.Eerlijk ????? -
Jan Zonder Vrees
On 1 Jun, 2010
De sociale zekerheid is 1 van de mooiste verworvenheden in ons land. We hebben alleen toegestaan dat die zekerheid langzaam veranderd is in een onzekerheid.
Wie kan op dit moment nog zeggen of binnen 10 jaar (dan ben ik 40) iemand ziek kan worden en toch nog van dezelfde sociale zekerheid kan genieten?
Politici, zorgwerkers en patiënten moeten beseffen dat er geen weg meer terug is. Wat in de toekomst moet gedaan worden, zal met minder geld gedaan moeten worden.
Iedereen is akkoord met de analyse van Mr. Noels, denk ik. Er ontbreekt slechts 1 ding...
Welke politici willen hun carrière op het spel zetten om een oplossing te verzinnen?-
Nacht Und Nebel
On 1 Jun, 2010
Jan,
Dat vraag ik mij ook af.Hoe eerlijk is de poliiek wanneer zij stelt dat het geld niet op is.dat men nog meer kan uitgaven door anders uit te geven?Is het geld op indien de overheid nu reeds een schuld heeft van 340 miljard euro of 13600 miljard oude belgische frank.Is het geld op indien de overheid een tekort zal kennen tot minimum 2015.
Zij die beweren van niet brengen de ganse toekomst in gevaar van zowel de allerzwaksten als onze kinderen.Neen,er is geen geld meer daar onze kinderen nu reeds een schuld van 60.000 euro met zich meedragen.Neen,er zit geen stuiver in het zilverpapierfonds,Neen,er is geen geld meer voor politieke folietjes.Neen,onze pensioenen zijn niet langer gegarandeerd.Neen,we kunnen de burger en bedrijven niet hoger belasten,Neen,een vermogenbelasting is niet moreel verdedigbaar.Neen,we kunnen de familiejuwelen niet meer verkopen,alles is reeds verkocht in een sales and lease back operatie.
De politiek MOET besparen.PUNT.De tijd van alles GRATIS is voorbij.
Het wordt hoog tijd dat de politiek ophoudt met leugens te vertellen.De inspanning die wij zullen moeten leveren zal hard zijn voor eenieder van ons.
Vertel ons dus de waardheid.Wij die de inspanning moeten leveren verdienen op zijn minst de waarheid.
-
-
bart
On 1 Jun, 2010
Zolang huisartsen en specialisten tot twee keer per jaar op reis gaan op kosten van farmaceutische bedrijven kan je er donder op zeggen dat de sociale zekerheid gemolken wordt.
-
bart
On 1 Jun, 2010
- Verspillingsnormen...
- Hold-up van 100 miljoen....
Wil je een oplossing hiervoor? Zoek dan een oplossing voor het vervangen van de huidige politici.
Door mijn activiteit (drukkerij) kom ik de laatste weken nogal veel in contact met allerhande politici. Ik moet nog altijd de eerste ontmoeten die een visie heeft voor 'de mensen'. Een visie op de uitbouw van hun eigen carrière daarentegen......
Stijn Meuris: you ain't seen nothing yet. -
Carl Van Keirsbilck
On 1 Jun, 2010
Verspillingsnormen.... of hoe maximum = minimum.
Voor de ene dient de 'balustrade' (norm) om er zeker niet over te gaan, als absolute grens... anderen vinden blijkbaar nog steeds dat ze bovenop de balustrade moeten gaan balanceren, niettegenstaande alles erop duidt dat we nu in het oog van de orkaan zitten en straks de hel losbreekt. -
Scrutinizer
On 1 Jun, 2010
De oplossing is natuurlijk de boel privatiseren.
Verzekeraars zouden hun eigen hospitalen hebben, waardoor die zeker wel op de kosten zouden letten.
O, maar dan wordt op de patient bezuinigd ...!
Neen, want dan stapt die over naar een andere, plus mensen uit zijn entourage die zagen hoe hun familielid of kennis slecht behandeld werd.
Concurrentie zorgt vanzelf wel voor waar voor je geld. En in een markt is er een waaier aan mogelijkheden: redelijk aan een lage prijs, wat meer poespas aan iets hogere maandelijkse premie en 5 sterren hotels aan forse maandpremies. Aan ieder om zelf te beslissen waar hij bereid is voor te betalen. Degelijke zorg en/of de allerlaatste apparatuur voor zelfs de meest onwaarschijnlijke aandoening ("je weet immers maar nooit"), met 2 op een kamer, alleen, eenvoudige kamer, 5 sterren kamer, korte wachtlijsten (maar natuurlijk geen voor hoogdringende zaken) of helemaal geen.
Waarom meent ons politburo toch steeds dat zij dit in hun eentje (of in hun kleine kringetje) moeten beslissen voor 10.000.000 consumenten?
Omdat gezondheidszorg toch o, zo belangrijk is?
Nou dat is voedsel ook en we gaan toch ook niet Carrefour, Delhaize, Colruyt, Aldi, Lidl etc. nationaliseren en mensen via mutualiteiten eten laten kopen?
De vrije markt doet hier prima zijn werk. Op een enkele bedelaar naast het station, na, lijdt niemand honger. Sommigen nemen merkproducten, andere B-merken, andere huismerken. Sommigen willen alleen BIO, anderen, caloriearm, anderen ...
Maar gelukkig is er geen sprake van eenheidsworst waarbij het politburo bepaald hoeveel u van wat mag eten en hoeveel u hiervoor maandelijks gaat afgeperst worden.
Het kan dus. En zeg nou zelf: zonder eten kan een mens niet eens leven. Dat is dus SUPER belangrijk. Dat MOET dus door de overheid gedaan worden, toch mevrouw Gennez? Zoiets kan je toch niet aan de vrije markt overlaten dan zou a.g.v. hebzucht arme mensen uit de boot vallen... Niet dus. Waar het wel een ramp was, was waar men het colelctief organiseerde in (voormalige) communistische regimes waar alles op de bon ging. Iedereen gelijk, geweldig! Ja, niemand had wat. De schappen waren leeg, voor iedereen. Dat heet dan rechtvaardigheid. (Behalve voor de partijbonzen natuurlijk, die konden alles krijgen wat hun hartje begeerde - net zoals de koning of de premier ook niet op de wachtlijst moet voor een opreatie).
Een gezondheidshervorming zonder privatisering is gewoon kurieren am symptom. Echte efficiency bereik je niet bij een overheidsorganisatie: nooit.
Voorbeelden nodig? Sabena, Post, NMBS, ... allemaal monopolisten en stuk voor stuk verlieslatend wegens inefficientie. Als monopolist structureel verlies maken, zoiets kan alleen een overheid.
Privatiseren die boel. 't Zal meteen ook de kwaliteit ten goede komen. en zeker de verscheidenheid in het aanbod, zodat je niet meer in een dwangsysteem zit maar zelf kan kiezen welke prijs je betaalt voor welk pakket. -
Paul Larmuseau
On 1 Jun, 2010
Wel in elk geval de obligatiebeurs voelt al nattigheid
http://www.tijd.be/nieuws/geld_-_beleggen_markten/Kopersstaking_op_obligatiemarkt.8922448-3454.art
en als het erop aankomt geen verspilling te creeeren dan ken ik toch een goeie;
Electrabel maakt met kernenergie electricitiet voor 17euro per megawatth, en de overheid verplicht ons via de CREG 350euro te betalen per megawatth. Qua verspilling kan dat tellen. -
Nacht Und Nebel
On 1 Jun, 2010
Paul,
Wat wil je,het gat in de belgische begroting is vandaag de wereld rondgegaan.
http://webecoist.com/wp-content/uploads/2008/08/guatemala-sink.jpg-
Bart
On 1 Jun, 2010
Ik dacht dat het carrefour was die in guatemala begon, great shoppin' in elk geval.
-
-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
Belgische politici en cijfers...
Off the top of my head enkele recente bloopers:
"iedereen 200 euro meer pensioen als we tot 65 werken" Na lang zoeken werd min of meer duidelijk wat bedoeld werd.
"500,000 nieuwe jobs"... opnieuw tegen wanneer, netto/bruto...?
"besparingsplan CD&V: beter inning middelen en betere bestrijding fraude meteen goed voor miljarden recurrente inkomsten" wie wast witter?
"4,5% is nodig om mensen de gezondheidszorg te bieden die ze nodig hebben" zowaar een kabbalist in de politiek die fetisj-cijfers aanbidt...kleine tip: neperiaans logaritme van 2 (maar ja, een begroting is enkel "optellen en aftrekken" dixit Vande Lanotte).
Conclusie: de Belgische politicus moet bij mij niet komen canvassen, de bak stront staat klaar.
Er is mss hoop. Als de EU haar plannen erdoor krijgt moeten die dilettanten (die nog geen wortel van 25 kunnen trekken) hun begroting indienen en laten controleren door Eurostat. Hopelijk is het dan gedaan met broddelwerk, halve en hele leugens en andersoortige mallotigheden. Zou Verhofstadt nog mokken over hoe het Eurostat bestond de NMBS pensioensschuld aan zijn fabeltjekrant van een begroting toe te voegen?
Overigens, ook gemerkt dat Nederland pas op 9 juni verkiezingen houdt. De regering ligt er nochtans al een tijdje. Alle partijen moesten eerst hun programma laten doorrekenen bij het CPB en daar wordt niet op afgedongen.
"Belgisch politicus" is ongeveer het goorste begrip in mijn scheldwoordenboek.-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
Nog één om het af te leren:"ze bouwen hier twee Oosterweels per jaar" In de achtergrond niets dan nieuws over een vastgoedbel die dreigt in te klappen... le ridicule tue.
-
Scrutinizer
On 1 Jun, 2010
Die comment sloeg natuurlijk niet op residentieel vastgoed.
Wat de spreker bedoelde was: "Hier kunnen ze de wil van het volk 2 keer per jaar negeren" (i.p.v. pas 1 keer per 10 jaar na een mislukte poging om middels een bestelde "onafhankjelijke" studie het kiesvee te doen geloven dat wat hij wou het beste was). Ja, een disctatuur heeft zo zijn voordelen. Lastig als je steeds met dat irritant domme kiesvee rekening moet houden. Hij weet immers toch veel beter wat goed voor ons is.
Ja, uit zulke opmerkingen blijkt dan plots de ware aard van de immer vriendelijk glimlachende politicus in schaapskleren.-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
Sure... maat het blijft de oververhitte bouwsector in hetzelfde land. Ik vond de opmerking hilarisch in zijn context.... Mss binnenkort weer wat commentaar rond Noord-koreaanse kindertjes die niet aan obesitas lijden om bij u aan te sluiten?
Belgische politici lijden chronisch aan foot-in-mouth.
-
Tsvetanov
On 1 Jun, 2010
haha, schitterend,
ik zat ook te denken hoe utopisch gemakkelijk het moest zijn om dictator te zijn, toen ik dat las :-)
-
-
-
-
guy duchene
On 1 Jun, 2010
Het grote drama aan de Belgische overheidsschuld is dat er nauwelijks beleidsruimte is. Meer dan 97% van de staatsinkomsten zijn op voorhand vertaald in uitgaven. Dat maakt dat een minister of een partij zich nooit kan profileren met beleidsaccenten.
Gevolg hiervan is dat elke partij gedwongen is om voor het behoud te gaan van vastliggende uitgaven. Wie daar aan raakt neemt de burger iets af en kan niks in de plaats geven.
De enige oplossing is dan ook het BBP en de tewerkstellingsgraad verhogen zodat er beleidsruimte komt . Daarvoor moeten nieuwe concepten worden bedacht, maar mi is het onmogelijk om op termijn verder te gaan zonder een fiscaliteit waar tewerkstelling in verrekend is.-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
Maar vanwaar die drang tot beleidsruimte, waarom nog meer wettendiarree? Als we geen extra beleidsruimte ingevuld hadden tijdens de dolle jaren van Paars (bbq-chèques, copernicus-premies en nog meer van die kolder) stonden we er nu beter voor.
Na het monetaire speeltje wordt het hoog tijd politici het budgettaire speeltje uit handen te nemen.
-
-
carl
On 1 Jun, 2010
De openbare financien moten gezond zijn;
de begroting in evenwicht;
de openbare schuld verlaagd;
de arrogantie van de ambtenarij moet stoppen en gecontroleerd worden;
de steun aan het buitenland verlaagd opdat ons land zelf niet zou failliet gaan.
En het volk moet weer leren werken in plaats van te parasiteren op kosten van de belastingbetaler.
CICERO (55 voor Chr.)
De crisis duurt al 2065 jaar.... -
guy duchene
On 1 Jun, 2010
Hola, beleidsruimte is geen wettendiarree, beleidsruimte is geld dat vrij besteed kan worden en waarmee men klemtonen kan leggen
-
(n)iemand
On 1 Jun, 2010
My god... het primair overschot stond ooit op 6%, met jaren lage markrente die erop volgden. De beste beleidsruimte is soms de oningevulde.... toch in landen met een overheidsbeslag boven de 35%
Moest Keynes uit de doden opstaan, hij zou Belgische politicie enig uitgavenbeleid ontraden... zo een overheidsbeslag kon de goede man zich vast niet bij mekaar dromen.. de belastingsstabilisator is een loden bol om de nek van een parkiet.
-
-
SL
On 1 Jun, 2010
@ Geert: Ik ben akkoord met bovenstaande analyse ivm de verspillingszucht van alle gelden die door de handen van de overheid passeren.
Maar waar ik het minder mee eens ben is volgende deel:
"... We moeten integendeel veel meer normen hebben die meten of het geld goed wordt besteed...."
Wat was dan precies uw bedoeling? De ene ambtenaar die de normen voor de uitgaven opstelt vervangen door de andere ambtenaar die de uitgaven moet controleren? Ik dacht dat economen de vrije markt de best mogelijke manier vonden om efficientie zo goed mogelijk te benaderen?
Voor het overige verwijs ik naar de commentaar van Scrutinizer hierboven-
Tsvetanov
On 1 Jun, 2010
@scrutinizer & SL
Akkoord met de commentaren ivm privatisering van de gezondheidszorg, voor zover er mechanismen in zitten die de premievorming wat bijsturen. Kwestie van te vermijden dat bepaalde bevolkingsgroepen de facto uitgesloten worden omwille van onbetaalbare premies:
-60+ers
-vrouwen tss 20 en 30
we moeten wel een beetje sociaal blijven, niet?-
Scrutinizer
On 2 Jun, 2010
Als je huis in brand staat, kan je niet verwachten dat wanneer je dan een verzekeraar opbelt met de vraag om een brandverzekering, hij je een voorstel zal doen voor slechts 100 euro.
Zo is het ook met 60+ers in de medische zorg: zorg ervoor dat je je tijdig verzekert in een contract wat niet -later wanneer het plots onaantrekkelijk wordt- eenzijdig door de verzekeraar opgezegd kan worden.
Of accepteer anders beperkingen in de dekking voor die kwalen waar je reeds aan lijdt bij afsluiten van een nieuwe polis. M.a.w. als je pas na je 60e een verzekeraar zoekt, is het niet onredelijk dat die bereid is je te verzekeren voor alle mogelijke nieuwe aandoeningen of ingrepen die je nog zouden kunnen overkomen, maar niet dat hij je (voor dezelfde premie als anderen) gaat vergoeden voor slepende ziektes waar je al aan lijdt.
Zie de parallel met de brandverzekering. Je kan evenmin verwachten dat je bv. als diabetespatient aanklopt bij een verzekeraar en dat deze voor het standaardbedrag van bv. 200 euro per maand, bereid is je alvast je insulinespuiten e.d. van 250 euro per maand te gaan vergoeden.
Wie vindt dat ie zoiets wel kan verlangen -dat anderen gedwongen kunnen worden om tegen alle logica in contracten af te sluiten waar ze zelf slechter van worden- heeft m.i. erg rare opvattingen over "sociaal" en verwart dit begrip met "socialistisch" (het verschil tussen beide is overigens dat tussen vrijwilligheid en dwang of tussen aan liefdadigheid doen en het slachoffer zijn van afpersing).
"we moeten wel een beetje sociaal blijven, niet?"
De woorden sociaal en moeten sluiten mekaar uit.-
Peter
On 2 Jun, 2010
Ik ken een zelfstandige die 40 jaar lang verzekering gewaarborgd inkomen in geval van ziekte betaald heeft. Hij werd op zijn 61 ziek en wat bleek, wachttijd vanaf 60 is 1 jaar.
-
Scrutinizer
On 3 Jun, 2010
a) we hadden het over ziektekosten, niet inkomenssteun.
b) "die 40 jaar lang [premie] betaald heeft [...] en wat bleek ..." Ja, dus? Stond het niet in de polis? In dat geval gewoon aanklagen en je zaak winnen. Of had hij de kleine lettertjes niet gelezen? In dat geval zie ik het probleem niet, anders dan dat van de verantwoordelijkheid van de klant om zijn contracten wel te lezen, inclusief de kleine lettertjes. (Tip: juist die moet je lezen, immers daar staat al het onaangename in).
-
-
-
-
-
Nacht Und Nebel
On 2 Jun, 2010
Over verspilling gesproken.De druk op Griekenland wordt opgevoerd.Indien de wil niet aanwezig bij de Grieken dan zouden ze wel eens buiten de euro kunnen vallen.Wel,wel,blijkbaar krijgt Europa en het IMF plots wel haar op de tanden.De vraag is moest daarvoor een plan van 800 miljard op tafel komen.Moest de belgische belastingsbetaler daarvoor 18 miljard ophoesten om daarna met een druk op de knop deze door het toilet te spoelen.Zachte heelmeester maken stinkende wonden.De griekse aal spartelt en glibt blijkbaar uit de sterke handen van het IMF en de ECB.
Waar zitten de mensen nu die beweerden dat sommigen teveel de moralist uithingen.Gaan de niet-moralisten dan nu de volledige rekening betalen voor dit fiasco?Ik denk het niet.
Na de griekse kater de volgende kater nl:de PS-stelling Er wordt aan de sociale zekerheid niet geraakt.
Hoe weet ik dat de PS in de volgende regering zit?Simpel,De CVP zou nog met de duivel in bed kruipen indien zij daarvoor 1 zeteltje krijgt in het parlement.Wat denk je , welke prijs de CVP zal betalen om in de regering te zitten?
Eigenlijk een interressant dilemma.
Indien de vlaming massaal op de CVP stemt dan vormt zij een regering met de communiste partijen SPA en PS.Het resultaat de overheidsuitgaven blijven de pan uitswingen en BHV wordt niet gesplitst behalve indien Vlaanderen daarvoor eigen grondgebied afstaat en een zeer grote som geld op tafel legt.Vlaanderen krijgt in ruil niets.De autonomie blijft dezelfde
Of Vlaanderen stemt NVA,,hierdoor kan BHV niet gesplitst worden maar de vlamingen betalen geen cent en Vlaanderen blijft Vlaanderen.Ook in dit geval krijgt Vlaanderen niet meer autonomie.
Het ziet er dus naar uit dat ook de volgende verkiezingen een maat zijn voor niets.Er gaan dus weer eens 5 belangrijke jaren verloren.
Waar er wel een consensus zal worden gevonden is dat de politiek vindt dat de burger eigenlijk wel veel te laag belast is.We zullen dus extra belastingen betalen op het federale,provinciale en gemeentelijke niveau.Een mens moet toch solidair zijn met de minstbedeelden uit onze samenleving,nl de politici.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704635204575242542498580652.html -
Nacht Und Nebel
On 2 Jun, 2010
Wie wil er nog wat Feta bij het schuldaperitief?
http://www.businessinsider.com/top-german-bankers-see-plot-to-funnel-bailout-money-to-french-banks-2010-5
http://www.businessinsider.com/six-impossible-things-2010-5
http://www.businessinsider.com/germany-demographic-crisis-2010-5#no-15-netherlands-1 -
Nacht Und Nebel
On 2 Jun, 2010
Pensioenkost in Belgie:
Pension cost compared to GDP in 2007: 10%
Pension cost compared to GDP in 2035: 14%
Change in working age population by 2020: -3.5%
official GDP:461 miljard=46 miljard pensioenlast?
budget income:205 miljard.blijft er dan maar 160 miljard meer voor uitgaven?-
Nacht Und Nebel
On 2 Jun, 2010
bovenstaande bedragen zijn wel in dollar.Is het niet triest gesteld met onze democratie?De scheiding der machten door politiek benoemde rechters?Fortisgate?De uitspraak van vorige regering krijgt een gans andere betekenis wanneer hij zei:'we hebben de banken gered'.Door de recente ontwikkelingen betekent dit waarschijnlijk:'We hebben het bankensysteem gered door de democratie te verkopen'..Hoe kunnen wij dan als burger nog langer vertrouwen hebben in dergelijke personen?.Misschien is deze zaak nog erger,omdat het gaat over de verspillingsnorm van onze fundamentele rechten.
-
Scrutinizer
On 3 Jun, 2010
"Hoe kunnen wij dan als burger nog langer vertrouwen hebben in dergelijke personen?.Misschien is deze zaak nog erger,omdat het gaat over de verspillingsnorm van onze fundamentele rechten."
Inderdaad. En DAT, eerder dan de economische toestand als dusdanig (en een ophande zijnde vermogensbelasting als iedereen zijn centen heeft gerepatrieerd en er een vermogenskadaster wordt aangelegd), is voor mij een reden om serieus over emigratie na te denken.
Ander voorbeeldje is BHV. Los wat ik inhoudelijk van het dossier of de uitspraak vind, maar het simpele feit dat een uitspraak van het grondwettelijk hof niet geimplementeerd wordt en men in de politiek vindt dat om een recht wat men heeft te doen gelden er onderhandeld moet worden, is simpelweg een rechtstaat onwaardig.
Vergelijk dit met een dief die veroordeeld werd een gestolen auto te moeten teruggeven plus een boete van 5000 euro te betalen en die vervolgens gaat onderhandelen, zo van "Ja maar als je die auto en dat geld wil dan eis ik je Chinese mingvaas en dat schilderij van Permeke in de plaats. Neen, zonder compensatie kan je niet verwachten dat je "zomaar" de auto en een hoop geld van me krijgt".
Dat zou je als particulier eens moeten proberen, om na een veroordeling een beetje te gaan lopen onderhandelen. Maar dit gebeurt dus wel op staatsniveau. We leven gewoon in een Bananenrepubliek, al jaren lang trouwens, maar sinds Fortisgate blijkt dat ook het eigendomsrecht niet meer is wat het geweest is en dat is voor mij wel de spreekwoordige laatste druppel.
Nog een laatste: sinds inwerkingtreding op 1 dec. jl. van het Verraad van Lissabon is Belgie verworden tot een provincie van de EU, waar een reeks onverkozen commissarissen de dienst uitmaken en de burger buiten spel is gezet. En die EU waarvan nu reeds ruim 70% der nieuwe wetgeving vandaan komt, trekt steeds meer macht naar zich heen, dadelijk is haar goedkeuring vooraf zelfs nodig voor de begroting van de individuele lidstaten die steeds minder te zeggen hebben. Maar de lui die de dienst uitmaken zijn niet door het volk verkozen en kunnen door hen niet naar huis gezonden worden. De EU is 1 groot China geworden. Ook daar mogen mensen overigens stemmen ... op niveau van de gemeente.
En zo is het in de EU in wezen ook. Mensen mogen in de provincie Belgie of de provincie Nederland wel stemmen, alleen heeft dat niveau steeds minder te zeggen (met nu reeds meer dan 70% van de wetgeving nog afkomstig van de EU). Met almaar verdere uitholling van de soevereiniteit der lidstaten, gaan over een paar jaar de verkiezingen waar de burger wel nog kan aan deelnemen louter nog over of er voor dat laatste miljoentje een plantsoentje wordt aangelegd of een nieuw zwembad wordt gebouwd of dat er nieuwe boeken (allen politiek correcte uiteraard) in de bibliotheek komen.
-
-
-
Nacht Und Nebel
On 2 Jun, 2010
Er worden jaarlijks 30.000.000.000 liter water verspild door de vlaamse watermaatschappijen.De burger betaalt ook hier de rekening voor deze vorm van spilzucht van deze door de vlaamse overheid gecontroleerde watermaatschappijen.Het schandelige is dat de burger niet alleen de rekening hiervoor betaald hij moet er ook nog BTW op betalen op deze vorm van politiek falen.
-
Peter
On 2 Jun, 2010
Probleem met de "artsenspecialisten" bestaat maar heeft wel een keerzijde: sommige prestaties worden overgefactureerd (bvb. orthopedie) om verlieslatende prestaties (bvb. langdurige ziekenhuisopnames) die zelden door een verzekering gedekt zijn te financieren.
-
Scrutinizer
On 3 Jun, 2010
Oh, dus oplichting is geoorloofd als het maar een goed doel dient? Althans een doel wat kennelijk in jouw ogen goed is? Zoiets als de rechtstaat verkrachten om een bank te redden? Laat me raden hoe je tegenover Yves L staat in Fortisgate...
-
Peter
On 3 Jun, 2010
@Scrutinizer
Het één heeft niet zo heel veel met het ander te maken maar ontbinding van Fortis was de beste keuze die gemaakt kon worden. Schuld van failliet was niet de regering. Denk bovendien dat de huidige regering niet in staat was bank te managen.
Ik keur het probleem i.v.m. specialisten niet goed maar het voorstellen alsof het enkel gaat over zakkenvullerij is niet correct.-
Scrutinizer
On 4 Jun, 2010
Het was niet de bedoeling hier een Fortis pelemiek te beginnen, doch slechts om een analogie te maken.
Los daarvan was het we degelijk de schuld van de regering (maar da's een lang verhaal en ga ik nu niet op in) maar dat eigenlijk niet eens ter zake want -en daar komt dus de analogie- ook al was het niet de schuld van de regering, het onteigenen van de aandeelhouder (de holding) is gewoon een flagrante schending van het eigendomsrecht.
Welke belangen -van anderen- er ook op het spel stonden, zoiets hoort niet - nooit, dus ook als de overheid zelf geen bank kan managen. (Het volstaat om naar om het even welk willekeurig ander overheidsbedrijf te kijken om te weten dat je gelijk hebt dat ze dat niet zouden kunnen). (En overigens is zelfs dat irrelevant -als ze het toch zou kunnen- zolang de overheid niet het mandaat van de eigenaar heeft om de bank te managen).
Maar het punt is dus: het is niet omdat een politicus persoonlijk van mening is (cq. denkt dat hij er electoraal garen bij spint) dat het "voor de goede zaak is", dat ie zomaar de ene partij mag onteigenen ten gunste van de andere. Of de ene kan belasten cq. zomaar teveel aanrekenen om de andere te subsidieren.
Vandaar dus mijn analogie.
-
-
-
-
Nacht Und Nebel
On 3 Jun, 2010
Voor de patient die graag in de zak wordt gezet,Bruxelles is de uitgelezen plaats:
Bron:de tijd
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/verzekeren/Hoe_houdt_u_uw_ziekenhuisfactuur_onder_controle-.8923285-1629.art -
Nacht Und Nebel
On 6 Jun, 2010
Joepie!!!!
We staan nummer 2 in de Forbes TAX MISERY INDEX.Ik ben er overtuigd dat dit een impact zal hebben op dat hoeveelheid buitenlandse investeringen.Vooral omdat na de verkiezingen de Belgische Regering resoluut zal gaan voor de nummer 1 plaats.
http://www.dehoon.be/downloads/Forbes%20Asia%20Magazine%20April%202008.pdf -
ignazio
On 7 Jun, 2010
in verband met besparingen, net gehoord dat Duitsland een enorme besparingsactie plant van 80 miljard; omgezet naar de 10 miljoen Belgen is dat dus 10 miljard, wij gaan er straks 22 miljard (minstens) afdoen zonder dat iemand het zal voelen...althans als ik de verkiezingsprogramma's lees!
-
Bart
On 7 Jun, 2010
docta in da house... waar waren ze in de aanloop naar de crisis? turn turn turn to every season...
http://www.imf.org/external/np/ms/2010/060710a.htm



















