Chinese Ghost Towns

Published: December 29, 2010 - 08:39
This article received :  19 Comments

19 Comments

  1. spaardertje 

    On 29 Dec, 2010

    Het resultaat van blinde stimulus...

    Bernanke, wanneer gaat ge nu eens leren dat helicopters bemand met blinde piloten géén goed idee zijn?
  2. ArthurK 

    On 29 Dec, 2010

    De Ghost Towns verraden dat de Chinese opkomst eigenlijk een enorme bubbel is. Men denkt vaak dat China ineens zo rijk wordt door hun export. In werkelijkheid is het overschot op de handelsbalans slechts 5 procent van het GDP, wat zelfs minder is dan Nederland (6,5 procent).

    De exponentiële groei van het Chinese GDP wordt dus maar voor 5 procent door de internationale handel verklaard; de overige 95 procent heeft een binnenlandse oorzaak. Maar hoe wordt die 95 procent dan gefinancierd? Niet met geld uit het buitenland, dus dan met de geldpers?
    1. Jan P 

      On 29 Dec, 2010

      @ArthurK


      De denkfout die je maakt (denk ik in alle bescheidenheid!), is dat je gelooft dat welvaart altijd moet worden gekocht en het geld daarvoor altijd elders van moet komen. Maar dat klopt niet;

      Welvaart wordt altijd gecreeerd, nooit gekocht; Ook al heb je geen geld, je kan op kleine schaal fruitbomen planten, of stenen op elkaar stapelen tot een huis. Geld is enkel een middel om welvaart uit te wisselen of uit te smeren. Zelfs al heb je veel geld, als er geen welvaart is kan je het toch niet kopen.

      Zo kan China welvaart creeeren, door aan landbouw te doen, en dat te optimaliseren. Door eigen grondstoffen te gebruiken om dingen te fabriceren, of software schrijven vanuit het 'niets' Kortom door te werken in plaats van te kopen.
      Je kan het voorstellen als een boer die zonder geld maar door hard werken toch eten kan produceren. Het loslaten van het communisme heeft er voor gezord dat twee miljard chinezen gemotiveerd zijn beginnen werken.

      Die binnelandse oorzaak voor het grote GDP moet dus niet worden gefinancierd maar is gebaseerd op arbeid.
      Arbeid is een grondstof waar er in China genoeg van is. China is here to stay vrees ik.

      Eén leegstaande stad bewijst m.i. dan ook niet dat China een bubble is; Een vlinder maakt geen zomer. Zou de leegstand in Antwerpen in verhouding kleiner zijn dan in China?

      Zelf zou ik graag meer weten over de verhoudingen voor een conclusie te trekken. Je vind er weinig betrouwbare cijfers over...
      1. WimV 

        On 30 Dec, 2010

        @ Jan P

        Je schreef: "China is here to stay vrees ik."

        Was onlangs niet nog eens in het nieuws dat China aan een immens tempo vergrijst en dat de vergrijzing hun al hard zal treffen nog voordat ze echt de vruchten zullen plukken van hun groei. M.a.w.: dat dit wel eens de grootste rem op hun economische vreugde zal worden?

        Is hier blijkbaar ook al ter sprake gekomen anderhalf jaar geleden...
        http://www.econoshock.be/2009/het-chinese-vergrijzingsprobleem/
        1. Jan P 

          On 30 Dec, 2010

          @WimV,
          Je hebt gelijk dat er een groot vergrijzings-probleem aankomt in China.
          Ik geloof ook wel dat er bovendien een vertraging zal komen in de groei van China door de inflatie, op een gegeven moment is de nu sterke concurrentiepositie door de inflatie in China immers ook op 'wereldniveau' gekomen. Dat is vroeger ook in Japan gebeurt.
          Maar een vertraging naar een groeipeil zoals nu in het westen, is niet hetzelfde als een zeepbel. Zeepbellen spatten uit mekaar en er blijft niks over omdat het alleen maar lucht was.
          Dat is in China niet het geval vrees ik.
          1. Gyo 

            On 30 Dec, 2010

            @Jan P: Een vertraging naar een groeipeil zoals in het Westen heeft uiteraard niks met zeepbellen te maken, maar het zou wel eens een aantal onaangename gevolgen kunnen hebben. In de eerste plaats in China zelf dat een hoge groei nodig heeft om de drang naar welvaart van de Chinezen te kunnen voldoen. Een "lage" groei zal waarschijnlijk sociale onrust veroorzaken en quasi zeker een serieuze - zichzelf versterkende - dip. In de tweete plaats kan dit grote gevolgen hebben voor quasi alle financiële markten, niet in het minst omwille van het psychologisch effect.
        1. Theo 

          On 31 Dec, 2010

          @ WimV

          Vergrijzing in China!?
          Denk ik niet!!!

          One needs to look at all the young Europeans and Americand and the millions of Chinese living abroad who are all moving to China... not unlike their forefathers did the other way many years and a few generations ago.

          Any graduate who wants to become somebody goes to Hong Kong and China today.
          Any parent who thinks of their kid's fututure, has them learn Chinese today.
          Any business owner invests in Cina... if he/she hasn't done so yet.

          Meanwhile you can sit around in Belgium and wait for China to be hit with the type of vergrijzing you are seeing in Western Europe.
          India, China and the rest of Asia have a very different cultural approach towards the elderly and that will never change... no matter how much Europe or the USA try to change it to fit our ideals of socio-economic model of solidarity and wellfare.
          As I already mentioned, places such as Hong Kong and Singapore have higher voluntary wealth redistrubution than any so called Socialist Wellfare state.
      1. Frederik C 

        On 30 Dec, 2010

        2 miljard chinezen? Dat lijkt me wat veel, zelfs al is het misschien zo dat sommige Chinezen op papier niet bestaan, wegens het eenkindbeleid.
        Je analyse is overigens wel interessant.
  3. carl 

    On 29 Dec, 2010

    Dit is dus juist omgekeerd met wat er met de Lange Wapper gebeurde in de havenstad Antwerpen waar men er tien jaar overdoet om dan te beslissen via een referendum wat men ermee gaat doen.
    1. Captain Fear 

      On 29 Dec, 2010

      Misschien is de smaakpolitie langsgeweest in Bayannaor ?
  4. Yannick Verdyck 

    On 29 Dec, 2010

    Een maat van mij die in China studeert heeft het ons onlangs ook nog eens laten weten. Hij liet lege gebouwen in Guanzhou zien.

    http://www.youtube.com/watch?v=ektMQGbW3wk

    Het is ondertussen al minstens twee jaar aan de gang en nog steeds is er niks ontploft... Zien hoe lang het blijft duren...
  5. incognito2 

    On 30 Dec, 2010

    1. De Chinese GDP is voor een groot deel gebaseerd op de vastgoedmarkt, 50% van de fiscale inkomsten komt uit de vastgoedmarkt.
    2. De centrale overheid heeft de controle verloren, niet omdat de overheid het niet wil controleren.

    Bron: CCTV interview op 28/12/2010 http://www.5566dh.com/fangchanxinwen/fangchanxinwen_919.html

    ps: Ik vind het spijtig dat jullie het Chinees niet kunnen lezen maar blij dat jullie veel commentaar kunnen geven.
  6. Frank 

    On 31 Dec, 2010

    Ik vraag mij af wat het beste of slechtste is? Veel geld pompen in infrastructuur, die nu nog niet, maar wel in de toekomst zijn nut zal hebben of geld pompen in legermateriaal en oorlogstuig om het dan dertig jaar later te vernietigen zoals de Amerikanen en Russen hebben gedaan in hun booming periode?
    1. incognito2 

      On 31 Dec, 2010

      @Frank, mijn redenering is zo: het BNP is een som van (I: investment, G: goverment expenses, C: comsuption, Ex-Im: netto export/import). Als I daalt, dan neemt het BNP ook af.
      Gevolg 1: BNP per capita neemt ook af, Chinezen hebben minder geld, dat kan ernstige sociale problemen veroorzaken. Denk aan de 1,3 miljard Chinezen.
      Gevolg 2: het pessimisme van de wereldeconomie, triple dip ipv double dip, de herstelling van de economie zal nog moeilijker worden.
  7. ducdorleans 

    On 31 Dec, 2010

    Dat China zonder kleerscheuren van een ontwikkelingsland onder de Grote Roerganger, naar de eerste of tweede wereldmacht, zou evolueren, en dat in een tijdspanne van 1 of 2 generaties, is onwaarschijnlijk, zeg onmogelijk ...

    Maar, het enige land dat met dergelijke (schijnbare of echte) misinvesteringen momenteel kan wegkomen is China, net zoals Abramovich zonder problemen wegkomt met een bootje van 600M$ dat hij maar af en toe zal gebruiken ... Zij hebben veel en goedkoop volk, de drive om iets te doen, en een flinke spaarpot ...

    Hoe het zal zijn binnen 50 jaar ? ... In the end, we're all dead ...

    Het is moedig van bv Jim Chanos om het land te shorten, daar te meer dat andere verstandige investeerders, bv Jim Rogers, er helemaal anders over denken ... Ik zou persoonlijk nooit Jim Rogers shorten ... Als er in de kranten verhalen verschijnen, zoals een paar jaar geleden, dat elke dag zoveel miljoen Chinezen een rekening openen om op de beurs te speculeren, dan zullen er korte periodes zijn dat shorten aangewezen is, maar de volgende jaren is de weg in China, mits de occasionele korte hickup, omhoog ...

    Voor de rest wens ik, uit naam van mezelf en alle mensen hier in het hertogdom, aan alle mensen van goede wil, en dat is voorlopig iedereen hier, een veilig oud- en een gelukkig nieuwjaar ...
  8. incognito 

    On 31 Dec, 2010

    Wandering around newly completed residential areas near my home in Shenzhen - stacked with gleaming apartments, I find 80 per cent of the units are still unoccupied one year after completion. The same is true in Beijing.

    Prices have made ownership impossible for most buyers. So, it's a matter of time before the bubble bursts, I think.


    Read more: http://www.shanghaidaily.com/article/?id=460278&type=Opinion&page=2#ixzz19il7prsG
    1. incognito2 

      On 3 Jan, 2011

      It doesn't mean they are not sold.
  9. Jim 

    On 2 Jan, 2011

    Lees hier dat het grote probleem voor China de vergrijzing wordt. Weet niet hoe het sociale stelsel in China werkt. Hebben ouderen daar wel een pensioen ? Heb zo het gevoel dat dit ginds niet veel kan voorstellen en indien zo, is vergrijzing totaal geen punt. De last is dan namelijk nagenoeg nihil.
    1. incognito2 

      On 2 Jan, 2011

      Ik geef een voorbeeld van mijn moeder (ex-bedienster van een quasi-overheidsonderneming): zij krijgt nu 1/3 van haar normaal loon als pensioen, rond 100 euro dus, financieel gezien is er weinig.

Post a comment

max. length of 1500 characters