@JanP:
1. dat we in relatieve termen achteruit gaan is niet abnormaal. Maar Europa groeit nog steeds, het is dus een beetje misleidend
2. de cijfers zijn in USD (soms PPP), en translatie werkt meestal negatief voor Europa.
3. de accounting van het bbp in de VS flateert hun economie
@Jan&Jan: “Ik ben het dus ook eens met de analyse van Jan Poppe. In mekaar schroeven van auto’s met grote batterijen of met een verbrandingsmotor, maakt niet zoveel verschil…”
Maar misschien gaan wij ze niet meer in elkaar draaien, maar wel de cruciale componenten ontwikkelen voor aandrijving, batterijen, software etc.
In ieder geval gaan andere industrielanden (DL, IT, FR, ES) nog wel auto’s assembleren en vooral ontwikkelen.
@Jan: that could well be the case. But on the other hand, high savings have helped them to generate huge investment growth !
So it is not a linear story.
@Yannick : investeren in een nieuwe energiecentrale, in duurzame energie, in de R&D voor een auto voor de toekomst etc. Dat geeft me geen slecht gevoel.
Wél als dit door de overheid zou gemonopoiiseerd worden.
Maar investeren in een duurzamere economie geeft me geen slecht gevoel.
Dat heel deze beweging wordt gedomineerd door eerder extreme groeperingen zou jammer zijn.
Het mooie van C2C is dat het net buiten de extreme sfeer is gebleven, en een erg goed partnership met het bedrijfsleven is geworden. Dàt is de juiste houding denk ik.
I owe you all a short report of my meeting with Nouriel:
His economic scenario is a “U-shaped” recovery. This means a very soft recovery, with low growth and negative quarters on accasion.
Roubini does not forecast a “double dip” as his reference scenario, however the probablity is judged higher than the consensus view
The main risk is deflation, not inflation.
He does not see an immediate bubble in China.
Roubini does not believe in a “new US economy” with more durable growth, less consumption and more exports. He believes that the US citizen wants to continue to consume without any new frugality. He also wants to keep a system of “the survival of the fittest”
This last point, and some others, differ from what we believe to be the best way out for the US economy.
To summarize, I have the impression that Roubini struggles with his gloomy image. He tries to put on a more optimistic face, but keeps all (negative) options open. I was a bit disappointed by the visit, but that could be due to his jetlag – he travels a lot.
In previous years, Roubini had a very outspoken view, rather out of consensus. the current view is much more mainstream, though with a negative bias.
@Cadem: je hebt gelijk: het was oorspronkelijk van een staatssecretaris, maar nu is het met hem meegegaan in zijn ministerportefeuille.
Geen enkel land heeft naar mijn weten een minister van administratieve vereenvoudiging.
@Jan P: akkoord over de kleinere banken: dat is trouwens ook zo in de VS, waar een aantal kleine banken er een andere politiek hebben op nagehouden.
Het verhaal gaat hier ook 2x over Amerikaanse banken.
Vandaag hoorde ik op Wall Street enkele kleinere beurshuizen trouwens klagen over de arrogantie van Goldman, MSDW en andere Merrills…
Klanten hebben nog altijd de vrije keuze om een andere bank te kiezen natuurlijk. Ze kunnen met hun voeten stemmen.
@Glenn: de grote belangenvermenging zit bij de vakbond die
1. ambtenaren
2. privé-tewerkgestelden
3. werklozen
wil verdedigen, terwijl de belangen conflicteren.
De tewerkstelling is niet geholpen geweest door dit enorme belangenconflict.
Niet alleen de banken, ook de vakbonden zouden dus moeten opgesplitst worden.
Annus Horribilis for the Belgian economy
december 28th, 2009 at 10:58@Jan P: ik ga grotendeels akkoord. Vooral “langer uitsmeren” is een politieke taktiek die werkt… op korte termijn.
Tobin-taks, speculatie taks of schaamlapje ? - update
december 11th, 2009 at 19:18@Frank : laatste paragraaf is voor een literatuurprijs !
Econoshock #2
december 9th, 2009 at 09:10@JanP:
1. dat we in relatieve termen achteruit gaan is niet abnormaal. Maar Europa groeit nog steeds, het is dus een beetje misleidend
2. de cijfers zijn in USD (soms PPP), en translatie werkt meestal negatief voor Europa.
3. de accounting van het bbp in de VS flateert hun economie
Electric cars - the chicken or the egg?
december 4th, 2009 at 17:17@PAUL: Energie-efficiëntie, smart grid,…
Risico op Wallonisering van Vlaanderen...
november 27th, 2009 at 10:39@Jan&Jan: “Ik ben het dus ook eens met de analyse van Jan Poppe. In mekaar schroeven van auto’s met grote batterijen of met een verbrandingsmotor, maakt niet zoveel verschil…”
Maar misschien gaan wij ze niet meer in elkaar draaien, maar wel de cruciale componenten ontwikkelen voor aandrijving, batterijen, software etc.
In ieder geval gaan andere industrielanden (DL, IT, FR, ES) nog wel auto’s assembleren en vooral ontwikkelen.
G
Foreign companies increase labour productivity
november 24th, 2009 at 10:47@jan P : 100% juist
Kilometerheffing - update
november 23rd, 2009 at 16:47@Nick: you are right. The question is why in The Netherlands they will be able to close these loopholes, while in Belgium we will wait and see.
Debate with the great Paul Krugman in Louvain-La-Neuve (with sound and vision!)
november 19th, 2009 at 10:31@Pieter: inderdaad opmerkelijk statement van Obama.
Debate with the great Paul Krugman in Louvain-La-Neuve (with sound and vision!)
november 19th, 2009 at 09:56@Jan: that could well be the case. But on the other hand, high savings have helped them to generate huge investment growth !
So it is not a linear story.
A Sustainable New Deal for Belgium
november 16th, 2009 at 18:17@Yannick : investeren in een nieuwe energiecentrale, in duurzame energie, in de R&D voor een auto voor de toekomst etc. Dat geeft me geen slecht gevoel.
Wél als dit door de overheid zou gemonopoiiseerd worden.
Maar investeren in een duurzamere economie geeft me geen slecht gevoel.
Dat heel deze beweging wordt gedomineerd door eerder extreme groeperingen zou jammer zijn.
Het mooie van C2C is dat het net buiten de extreme sfeer is gebleven, en een erg goed partnership met het bedrijfsleven is geworden. Dàt is de juiste houding denk ik.
Vragen voor Roubini
november 10th, 2009 at 15:43Hello everybody,
I owe you all a short report of my meeting with Nouriel:
His economic scenario is a “U-shaped” recovery. This means a very soft recovery, with low growth and negative quarters on accasion.
Roubini does not forecast a “double dip” as his reference scenario, however the probablity is judged higher than the consensus view
The main risk is deflation, not inflation.
He does not see an immediate bubble in China.
Roubini does not believe in a “new US economy” with more durable growth, less consumption and more exports. He believes that the US citizen wants to continue to consume without any new frugality. He also wants to keep a system of “the survival of the fittest”
This last point, and some others, differ from what we believe to be the best way out for the US economy.
To summarize, I have the impression that Roubini struggles with his gloomy image. He tries to put on a more optimistic face, but keeps all (negative) options open. I was a bit disappointed by the visit, but that could be due to his jetlag – he travels a lot.
In previous years, Roubini had a very outspoken view, rather out of consensus. the current view is much more mainstream, though with a negative bias.
Green Corner
november 9th, 2009 at 17:05http://blogs.tijd.be/bbb/2009/11/geert-noels-kondigt-een-nieuwe-blog-aan-green-corner-.html
"Godsman Sachs"
november 9th, 2009 at 15:03http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Grote_drie_van_Wall_Street_plannen_30_miljard_aan_bonussen.8256930-433.art
250,000 USD gemiddeld per persoon, voor zo’n 119,000 werknemers.
Ik kan begrijpen waarom Goldman zich bankier naast God waant.
Talent gefnuikt door bureaucratie - update
november 9th, 2009 at 09:05@Jan L : ik sluit het niet uit. Afgelopen weekend waren er erg veel bezoekers op deze website.
Talent gefnuikt door bureaucratie - update
november 6th, 2009 at 16:22@Cadem: je hebt gelijk: het was oorspronkelijk van een staatssecretaris, maar nu is het met hem meegegaan in zijn ministerportefeuille.
Geen enkel land heeft naar mijn weten een minister van administratieve vereenvoudiging.
De opstand van de Amerikaanse bankklant
november 6th, 2009 at 14:52http://www.radio1.be/programmas/ochtend/geert-noels-over-amerikaanse-nationale-bank
De opstand van de Amerikaanse bankklant
november 4th, 2009 at 21:40@Jan P: akkoord over de kleinere banken: dat is trouwens ook zo in de VS, waar een aantal kleine banken er een andere politiek hebben op nagehouden.
Het verhaal gaat hier ook 2x over Amerikaanse banken.
Vandaag hoorde ik op Wall Street enkele kleinere beurshuizen trouwens klagen over de arrogantie van Goldman, MSDW en andere Merrills…
Klanten hebben nog altijd de vrije keuze om een andere bank te kiezen natuurlijk. Ze kunnen met hun voeten stemmen.
Vragen voor Roubini
november 4th, 2009 at 21:29@Peter: ben terug onine, na een drukke dag.
De antwoorden zijn niet allemaal gekomen, en ook niet altijd duidelijk.
Ik denk na op het vliegtuig wat ik er moet van maken.
European Commission Forecasts
november 4th, 2009 at 00:11Theo: comment in blue is an extract from EC report (forecast) on China. Sorry for the misunderstanding.
Vragen voor Roubini
november 3rd, 2009 at 14:03@Luk : ik ben ook een grotere fan van Barry dan van Nouriel.
Vragen voor Roubini
november 3rd, 2009 at 13:27Good morning Econoshock!
Genoeg vragen om Mr. Doom het vuur aan de schenen te leggen.
Ik voeg er nog aan toe : China bubble – Exit strategy – New normal – Green economy – Europe – Gold
dat geeft een mooie econoMix.
Iedereen ambtenaar: de 4 perverse effecten van een groeiend overheidsapparaat
oktober 30th, 2009 at 15:13De post is opgepikt door KanaalZ en andere media.
Gelieve dus zonder spellingsfouten commentaar te schrijven
Iedereen ambtenaar: de 4 perverse effecten van een groeiend overheidsapparaat
oktober 30th, 2009 at 11:22@Glenn: de grote belangenvermenging zit bij de vakbond die
1. ambtenaren
2. privé-tewerkgestelden
3. werklozen
wil verdedigen, terwijl de belangen conflicteren.
De tewerkstelling is niet geholpen geweest door dit enorme belangenconflict.
Niet alleen de banken, ook de vakbonden zouden dus moeten opgesplitst worden.
The next financial crisis
oktober 29th, 2009 at 07:51@Nick Doms: very interesting points you make.
Are you sure about the Geithner/Bernanke difference of opinion on the USD ?
The next financial crisis
oktober 28th, 2009 at 17:11@Urizen : It is curious that economists condemn protectionism but welcome inflation, devaluation, money printing etc.